کد خبر: ۳۳۶۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
بروزرسانی می شود؛
لاشه هواپیمای تهران - یاسوج که صبح یکشنبه در ارتفاعات دنا سقوط کرده بود در سومین روز عملیات جستجو توسط بالگردها پیدا شد.

به گزارش آرانیوز، هواپیمای «ای تی آر ۷۲ – ۵۰۰ » متعلق به هواپیمایی آسمان ساعت هشت و ۵۴ دقیقه صبح یکشنبه از فرودگاه مهرآباد تهران به سمت فرودگاه یاسوج «تیک آف» کرد و در حدود ۴۵  دقیقه  بعد هواپیما از صفحه رادار ناپدید شد.

مطابق اطلاعات اولیه اعلام‌شده از سوی مسئولان هواپیمایی آسمان هواپیما در ۱۴ مایلی شهر یاسوج و در نزدیکی روستای «بیده» به کوه دنا برخورد کرده است. مطابق آخرین اطلاعیه شرکت هواپیمایی آسمان یکی از مسافران پرواز تهران - یاسوج، از پرواز جامانده و تعداد مسافران هواپیمای سقوط کرده ۶۵ نفر بوده است.

پس از شنیدن خبر سقوط هواپیما گروه‌های امدادی به منطقه احتمالی اعزام شدند اما نامشخص بودن نقطه سقوط جستجوها را بی‌ثمر کرده است. در نهایت صبح روز سه شنبه بالگردهای سپاه موفق به یافتن لاشه هواپیما شده اند.

عملیات انتقال اجساد مسافران در حال آغاز  است و بالگرد ها به منطقه سقوط هواپیما اعزام شده اند. این منطقه در جوار رشته‌کوه بلند دنا قرارگرفته است و با جغرافیای کوهستانی خود، استان‌های اصفهان، چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد را به هم متصل می‌کند.

خانواده های مسافرین این هواپیما، در انتظار انتقال اجساد هستند. آرانیوز طی دور روز گذشته اخبار این حادثه را پیگیری کرده است.

آخرین اخبار از این سانحه هوایی را در زیر می‌خوانید.

16:43| مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون هیچ جسدی مربوط به جانباختگان سانحه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج به پزشکی قانونی استان در یاسوج انتقال داده نشده است.

16:28| معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: جعبه سیاه هواپیمای ATR72 "تهران-یاسوج" هنوز پیدا نشده است.

16:28| مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد از قطعی ارتباط تلفنی در دنا خبر داد و گفت: مخابرات در تلاش است تا این ارتباط را برقرار کند.

16:22| براساس مشاهدات خبرنگار اعزامی تسنیم، اجسادی که اکنون در بالای ارتفاعات قرار دارد قابل شناسایی و تشخیص نیست و تمام هواپیما تکه‌تکه شده و شرایط جوی و باد بوران شدید هم اجازه تشخیص اجساد را مشکل کرده است.

براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی امکان ادامه عملیات در 2 روز آینده ممکن نیست و بدون امکانات هم نمی‌توان وارد منطقه شد. اجساد در یک شیب تند و محدوده وسیع قرار دارند و برف روی آن‌ها را پوشانده و تعدادی که شب گذشته جمع آوری شد در بسته بندی‌های لازم قرار گرفته و تعدادی از آن‌ها به پایین منتقل شد.

بزرگ‌ترین قطعه‌ای که از هواپیما مشاهده شده بخشی از سقف آن است. 10 متر پایین‌تر از محل برخورد هواپیما شیب تندی وجود دارد که بسیار خطرناک است و بسیاری از قطعات هوایپما نیز به پایین ریخته شده است. ارتفاع برف در منطقه‌ای که هواپیما سقوط کرده بین 50 سانتی متر تا 1 متر متغیر است و برای یافتن پیکر جانباختگان باید برف زیادی را کنار زد.

16:10| مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان گفت: تیم پزشکی قانونی اصفهان قطعه‌هایی از اجسادی که منتقل شده بود را تحویل گرفت.

16:09| یکی از کوهنوردان تازه بازگشته از محل سقوط هواپیما با تاکید براینکه به‌دلیل بارش برف و بوران حتی تا 1.5 متری خود را نیز نمی‌دیدیم، در نهایت از راه بیده بازگشتیم چون از راه دیگری امکان بازگشت نبود، گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه بعید می‌دانم تا یک هفته آینده کسی بتواند مجدداً به بالای قله برسد.

15:15| نماینده ارتش اصفهان در منطقه بیده گفت: تکاوران ارتش که از روز گذشته برای جمع آوری اجساد به محل سقوط هواپیما رفته بودند و امروز با حمل چند پیکر به پایین کوه آمدند و به روستای بیده رسیدند.

15:03| فرمانده هوانیروز ارتش گفت: به‌دلیل بدی آب و هوا و وجود ابر، مه‌غلیظ و بارش برف و بوران بالگردها امکان نزدیک‌شدن به دنا را ندارند.

14:51| استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اول صبح امروز 150 امدادگر عازم محل سقوط هواپیما شدند که طبق آخرین اطلاعات رسیده سالم به محل رسیدند، گفت: امدادگران اعزامی در صورت مساعدبودن شرایط جوی آرام آرام پیکر جانباختگان را به پایین قله انتقال می‌دهند.

14:35| سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به بررسی علل سقوط هواپیمای ATR آسمان در کمیسیون متبوعش با حضور آخوندی و مسئولان سازمان هواپیمایی گفت: مقصران سقوط ATR‌ آسمان به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

14:16| رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه با توجه به باد شدید و بارش برف، تصمیم را به خود امدادگران سپردیم و با نظر آن‌ها عملیات متوقف شده است، تاکید کرد: بازماندگان حادثه راضی نیستند که جان امدادگران به‌خطر بیافتد.

13:41| معاون وزیر کشور با تاکید براینکه شرایط بسیار سخت است، از طریق بی‌سیم به تیم‌هایی که در ارتفاعات هستند گفتیم که اگر امکان استمرار عملیات نیست عملیات را متوقف کنند که گفتند امکان استمرار نیست، گفت: وضعیت جوی نامساعد بوده و اقدامی نمی‌توان صورت داد همچنین نمی‌توان اعلام کرد پایان عملیات چه زمانی خواهد بود، ما تلاش می‌کنیم که در حداقل زمان پیکرها به بازماندگان تحویل داده شوند.

13:32| استاندار اصفهان با تاکید براینکه با توجه به شرایط نامساعد جوی امروز دیگر امکان جست‌وجو وجود ندارند شاید فردا هم به همین صورت باشد، گفت: من از طریق بی‌سیم با افرادی که در ارتفاعات هستند تماس گرفتم و اعلام کردند شرایط خیلی بد و طوفان شدید است و افرادی که قطعات پیکر جانباختگان را در کوله پشتی حمل کرده و به سمت پایین حرکت کرده بودند نتوانستند به مسیر ادامه دهند چرا که خطر پرت شدن این افراد وجود داشته است.

13:29| اتاق فرماندهی عملیات مستقر در دامنه‌های دنا به‌صورت مستمر با امدادگران حاضر در منطقه محل سقوط هواپیما به صورت بیسیمی در حد امکان ارتباط برقرار می‌کنند.

13:24| مدیرکل بحران کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه عملیات جست‌‌وجو و انتقال اجساد با وجود بارش شدید برف و بوران ادامه دارد، گفت: امدادگران کمکی تا یک ساعت دیگر به محل سقوط هواپیما در قله پازن پیر می‌رسند.

13:01| مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان گفت: نخستین گروه از پیکرهای جانباختگان هواپیمای آسمان در ارتفاعات دنا توسط امدادگران جمعیت هلال احمر به پایین منتقل شد.

11:44| رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: از وزیر راه و شهرسازی خواسته شد تمام تلاش‌شان را روی پیدا کردن جعبه سیاه هواپیما متمرکز کنند چون تمامی اطلاعات قطعی براساس جعبه سیاه اعلام می‌شود.

11:41| معاون سازمان امداد و نجات با بیان اینکه تعداد زیادی از افرادی که در تیم‌های مختلف حضور داشتند به منطقه اعزام شدند، گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط نامساعد جوی در ارتفاعات 40 نفر از نیروها به صورت جداگانه به سمت قله هدایت شدند.

11:38| رئیس تیم‌های امداد کوهستان سازمان امداد و نجات هلال‌احمر با بیان اینکه صبح امروز 40 نفر نیرو تخصصی شامل تیم‌های کوهنوردی و هیمالیانورد و واکنش سریع جمعیت هلال‌احمر در قالب 8 تیم به ارتفاعات اعزام شدند، گفت: در طول مسیر 2 دره و 2 یخچال بسیار خطرناک داریم که در این یخچال‌ها کارگاه‌های ثابت‌ قرار داده شده تا تیم بعدی بتواند ایمن از مسیر عبور کند.

11:20| جانشین نیروی زمینی ارتش گفت: پیکر جانباختگان به‌صورت کوله‌ای توسط تکاوران به‌سمت پایین منتقل می‌شودحدود نیم‌ساعت پیش تکاوران از قله به‌سمت منطقه عمومی سی‌سخت حرکت کردند و پیکرها را به‌صورت کوله‌ای و محموله کنار جاده می‌فرستند تا پیکرها به یاسوج انتقال دهند.

11:17| مدیرکل دفتر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این‌که بارش برف و کولاک فرآیند جستجوی جعبه سیاه هواپیمای آسمان را دشوار کرده است، گفت: بهمن بخش زیادی از هواپیمای آسمان را مدفون کرد.

شرفی با تاکید بر اینکه فرآیند جستجوی جعبه سیاه با وجود شرایط بد جوی همچنان ادامه دارد، گفت: در انتظار دستیابی به مستندات لازم برای ادامه فرآیند بررسی سانحه هستیم.

11:09| رئیس پایش اداره هواشناسی یاسوج با بیان اینکه در حال حاضر در ارتفاعات دنا شاهد مه غلیظ و برف و کولاک و وزش باد شدید هستیم، گفت:‌ متأسفانه با توجه به آخرین بررسی وضعیت جوی به طور متناوب تا سه‌شنبه آینده این وضعیت ادامه دارد، همچنین دما در حال حاضر در منطقه دنا به 15 درجه زیر صفر می‌رسد.

10:59| معاون عملیات نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه 7 نفر از ارتشی‌ها در شرایط نامساعد جوی و برف و کولاک 7 پیکر جانباخته را به پایین منتقل می‌کنند، گفت: همچنین کوهنوردان هم در حال انتقال هستند و امکاناتی فراهم شده که از سمت قله به سمت سی‌سخت اجساد را به پایین حرکت دهند.

10:58| مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه شعاع دید در ارتفاعات دنا و محل سقوط هواپیما کمتر از 2 متر است،‌ گفت: به‌دلیل برف شدید و مه‌غلیظ در ارتفاعات پازن‌پیر عملیات جست‌وجو و انتقال اجساد به‌سختی پیش می‌رود. با این شرایط امکان برگشت تیم‌های امدادی وجود دارد زیرا شرایط جوی بسیار نامناسب بوده و هم‌اکنون شاهد برف و کولاک شدید در منطقه هستیم.

10:13| فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: نیروهای امدادی در ادامه روند انتقال تعدادی از پیکرها، با توجه به شرایط آب و هوایی حاکم بر منطقه به صورت پیاده و با عبور از مسیری سخت اقدام به انتقال پیکرها به پایین کوه دنا کرده‌اند.

10:11| جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه وضعیت جوی اجازه جمع‌آوری و انتقال اجساد را نمی‌دهد، گفت: امکان پرواز بالگردها وجود ندارد.

10:08| استاندار اصفهان با بیان اینکه 32 پیکر تاکنون پیدا شده و نیروها آماده‌اند که با طراحی لازم برای پایین‌آوردن پیکرها اقدام شود، گفت: با توجه به محل سقوط و وضعیت جوی نامساعد کار انتقال پیکرها برای کوهنوردان ماهر نیز بسیار مشکل است اما به دنبال این هستیم تا از مسیر سی‌سخت اقدام شود. 

مهرعلیزاده گفت: کوهنوردان به دنبال این هستند که پیکرها را حتی به صورت حمل شخصی بر پشت به صورت یک نفر یا دو نفر منتقل کنند.

10:03| رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه تمام تلاش خود را برای انتقال سریعتر پیکرها انجام می‌دهیم، گفت: با توجه به وضعیت جوی که در دنا حاکم است امکان پرواز بالگردها وجود ندارد، مسیر انتقال اجساد از طریق یاسوج است و این انتقال از مسیر سی‌سخت انجام خواهد شد.

اسماعیل نجار با بیان اینکه تمام تلاش‌مان را انجام می‌دهیم تا پیکر این عزیزان را هرچه سریعتر منتقل کنیم، گفت: اینکه چند نفر پیدا شدند و چند نفر قابل شناسایی است هنوز دقیق نیست و نمی‌توان با قطعیت در این مورد حرف زد. از تمام نزدیکان مسافران تست DNA گرفته شده و به محض اینکه پیکرهای جان‌باختگان برسد آزمایش DNA توسط پزشکی قانونی اصفهان انجام می‌شود و وقتی که هویت کاملاً مشخص شد پیکرها در اختیار بازماندگان قرار می‌گیرد.

09:45| فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد از مردم و خانواده جانباختگان سانحه سقوط هواپیمای "تهران-یاسوج" خواست به محل سقوط هواپیما عزیمت نکنند.

09:44| براساس مشاهدات خبرنگار تسنیم تعدادی از اسکی‌بازان ماهر برای کمک به نیروهای امدادی به‌منظور انتقال پیکرها در دناکوه حاضر شده‌اند. اسکی‌بازان ماهر به محل حادثه رفته‌اند تا در صورت امکان برای انتقال پیکرها به پایین قله نیروهای امدادی را یاری کنند.

پایگاهی در نوک قله مستقر شده و اجساد یافته شده در آن پایگاه قرار گرفته است و تاکنون هیچ پیکری به پایین کوه منتقل نشده است.

با روشن شدن هوا 80 امدادگر دیگر به محل حادثه اعزام شده‌اند تا کار انتقال پیکرها انجام شود. همچنین ماشین بی‌سیم برای تقویت سیگنال‌ها به منطقه رفته است تا ارتباط با نوک قله بهتر برقرار شود.

09:29| مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد از آغاز بارش برف در دنا خبر داد و گفت: وضعیت جوی در ارتفاعات دنا بسیار نامساعد است. با توجه به اینکه به‌دلیل شرایط نامناسب جوی امکان پرواز بالگردها وجود نداشتنیروهای امدادی برای رفتن به محل سقوط هواپیما در ارتفاع 4000 هزار متری اعزام شدند ولی به‌دلیل آغاز بارش برف حرکت به کندی صورت می‌گیرد.

وفایی‌مقدم با بیان اینکه یک ساعت بعد از نیمه‌شب گذشته کار ساماندهی امدادگران انجام شد، افزود: به‌دلیل پیش‌بینی بارش برف و باران بعد از نیمه شب ساماندهی امدادگران برای انتقال زمینی اجساد انجام شد.

09:28| جانشین سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد گفت: 12 تیم امدادی از گردان تکاور تیپ 48 فتح از سپاه این استان به همراه برخی فرماندهان رده‌های مختلف با هدف حمل اجساد جانباختگان سقوط هواپیما عازم ارتفاعات دنا شدند.

08:08| آغاز چهارمین روز عملیات جستجو، انتقال حرکت به سمت "سی‌سخت"

چهارمین روز عملیات جستجو و انتقال پیکر قربانیان حادثه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج آغاز شد و امروز حرکت از سمت "سی‌سخت" است.

08:07| ادامه عملیات هلال‌احمر در 2 جبهه شمالی و جنوبی؛ افزایش تیم‌های عملیاتی

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اصفهان گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده قرار است امروز از 2 جبهه شمالی و جنوبی عملیات را ادامه دهیم و امیدوارم با یاری خدا و دعای خیر مردم این عملیات را به پایان برسانیم.

08:06|امکان بارش خفیف در منطقه دناکوه؛ باد ضعیف است

مسئول اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: در حال حاضر آسمان در دناکوه تقریبأ ابری است اما از بعد از ظهر احتمال بارش خفیف وجود دارد.

هیات 7نفره فرانسوی برای بررسی علت سقوط هواپیما وارد تهران شد


مدير روابط عمومی سازمان هواپيمايی كشوری گفت: هيات فرانسوی هفت نفره به منظور بررسی علت سقوط هواپيمای ای تی آر وارد تهران شد.

مدير روابط عمومی سازمان هواپيمايی كشوری گفت: هم اكنون هيات فرانسوی هفت نفره به منظور همکاری در روند بررسی علت سقوط هواپيمای «ای تی آر» شرکت هواپيمايی آسمان به تهران وارد شدند.

رضا جعفرزاده اظهارداشت: براساس استانداردهای بين المللی، كشور طراح و سازنده هواپيما می تواند پس از بروز سانحه، نماينده ای برای شركت در بررسی سانحه هواپيما اعزام كند.

وی افزود: به همين منظور تيمی از كشور طراح و سازنده هواپيما شامل سه نفر از اعضای كميته بررسی سوانح دولت فرانسه و 4 نفر از نمايندگان كارخانه سازنده ATR هم اكنون وارد تهران شدند.

جعفرزاده تصریح کرد: البته موتور هواپيما توليد كشور كاناداست كه نمايندگان اين كشور نيز برای همكاری اعلام آمادگی كردند تا در صورت نياز مشاورانی از كارخانه سازنده موتور نيز به ايران سفر خواهند كرد.

21:02|معاون عملیات نیروی زمینی ارتش گفت: پیکرهای‌ مشاهده شده صبح فردا منتقل می‌شود و پیش‌بینی می‌شود تا ظهر فردا باقی اجساد را به یاسوج منتقل کنیم.

امیر سرتیپ کیومرث شرفی ‌اظهار داشت: امروز تیم‌های امداد و نجات با شرکت نیروهای هلال احمر، ارتش، نیروهای محلی و کوهنوردان به منطقه سقوط اعزام شدند و توانستند خود را در منطقه مستقر کنند.

20:07| رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون 45 جسد سانحه سقوط هواپیمای "تهران ـ یاسوج " کشف شده است.

جلال پوران‌فرد با بیان اینکه برخی از اجساد کشف شده قابل شناسایی نیست، افزود: اجساد فردا برای تشخیص هویت و طی کردن مراحل قانونی به پزشکی قانونی یاسوج منتقل می‌شوند.

19:19| مرتضی دهقان معاون سازمان هواپیمایی کشور با بیان اینکه بالاخره نیروهای امدادی امروز توانستند به محل سقوط هواپیما برسند، اظهار داشت: کلیه مکالماتی که بین واحد کنترل پرواز و خلبان صورت می‌گیرد در دستگاه CVR یا جعبه سیاه ضبط می‌شود تا برای بررسی‌های بعدی استفاده شود.

وی افزود: با توجه به سخت و صعب‌العبور بودن مکان و با شرایط جوی ناپایدار و وجود همه امکانات امدادی، نیروها به صورت کامل پای کار بودند و تاکنون قطعاتی از هواپیما پیدا شده و از نزدیک مشاهده کرده‌اند که امیدواریم با بهبود شرایط جوی، جعبه سیاه هم پیدا شود.

18:43| استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به هماهنگی و همکاری استانداری‌های  اصفهان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد از دقایق ابتدایی حادثه با محوریت استانداریکهگیلویه و بویراحمد و اصفهان، تصریح کرد: از امروز و با حضور نماینده وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور فرماندهی عملیات بر عهده وی خواهد بود و همگان موظفند در قرارگاه عملیات همه هماهنگی‌های لازم را با وی انجام دهند.

وی با بیان اینکه از هرگونه پرواز غیرضرور در منطقه جلوگیری و تنها بالگردهای عملیاتی و امدادی در قرارگاه عملیاتی حضور داشته باشند، خاطرنشان کرد: نیروهای نظامی هر دو استان کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان تدابیر امنیتی لازم در مسیرهای منتهی به وقوع حادثه را کنترل و رصد می‌کنند.

18:42| استاندار اصفهان با اشاره به دلایل توقف بازگردادن پیکرهای جان‌باختگان سقوط هواپیمای آسمان گفت: با تاریک شدن هوا عملیات متوقف شده زیرا انتقال پیکرها ممکن نیست و ادامه کار فردا صبح زود انجام خواهد شد.

محسن مهرعلیزاده با بیان اینکه این نیروها در تلاشند تا بتوانند تعدادی از پیکرها را از محل سقوط هواپیما بازگردانند، گفت: با تاریک شدن هوا عملیات متوقف می‌شود زیرا انتقال پیکرها امشب ممکن نیست بنابراین ادامه کار فردا صبح زود انجام خواهد شد.

18:32| رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: جعبه سیاه هواپیمای"تهران-یاسوج" هنوز پیدا نشده و البته پیدا کردن پیکر جانباختگان و انتقال آنان در اولویت است.

اسماعیل نجار اظهار داشت: تمامی هماهنگی‌ها و تدابیر لازم برای مدیریت بحران این حادثه با دستور ریاست جمهور و وزیر کشور انجام شده است.

18:31| فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: امکان نشستن بالگرد نیست و تجهیزاتی که برای دسته‌بندی پیکرها نیاز بود، به آن‌جا منتقل شده است.

امیر سرتیپ کیومرث حیدری  با بیان اینکه همانطور که قول دادیم تکاوران خود را سر موعد مقرر به محل حادثه رساندند، اظهار داشت: تیپ 65 یاسوج و هوابرد شیراز و امدادگران هلال احمر و تعدادی از کوهنوردان و بسیج و داطلبان به قله صعود کردند.

18:26| جانشین فرمانده سپاه صاحب الزمان(عج) گفت: شرایط نامساعد جوی و ارتفاع بالا، عملیات انتقال اجساد را طولانی مدت خواهد کرد و ممکن است تا 3 یا 4 روز آینده و حتی اوایل هفته آتی  درگیر این مساله باشیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم به دلیل شرایط نامساعد هوا دچار مشکل نشویم و شرایط مساعد جوی فراهم شود تا هرچه سریع‌تر عملیات انتقال اجساد انجام شود.

18:25| استاندار اصفهان گفت: شرایط جوی در ارتفاعات بسیار آزاردهنده است و به نظر می‌رسد که سرما که 2 ساعت پیش منفی 15 درجه بود احتمالاً شب به منفی 35 برسد.

مهرعلیزاده بیان کرد: با وجود نیروهایی که از ارتش و هلال‌احمر اعزام شده‌اند کوهنوردان زبده‌ای نیز حضور دارند و در محل کمپ می‌مانند چرا که این افراد شب‌مان هستند.

18:21| معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد‌ عنوان کرد: امدادگران امشب نسبت به جمع‌آوری اجساد جانباختگان هواپیمای تهران ـ یاسوج اقدام کرده و فردا اول وقت کار انتقال انجام می‌شود.

عزیز فیلی افزود: در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی اجساد با بالگرد و در غیر اینصورت به صورت زمینی منتقل می‌شوند.

17:47| معاون هلال‌احمر استان اصفهان با بیان اینکه تاکنون هیچ‌یک از اجساد منتقل نشده است، گفت: به‌هیچ وجه امشب انتقال اجساد صورت نمی‌گیرد و اصلاً امکان انتقال پیکرها در امشب نیست، عملیات انتقال پیکرها بسیار پیچیده خواهد بود که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

17:46| استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بالگردها مکرر به سمت قله می‌روند، گفت: انتقال اجساد از طریق هوایی ممکن نیست؛ برای همین در نزدیک‌ترین فضا که بتوان بالگرد نشست عملیات و اقدامات مقدماتی درحال انجام است.

وی افزود: در تلاشیم هرچه سریع‌تر اجساد را منتقل کنیم و تمهیدات لازم برای انتقال اجساد به پزشک قانونی و انجام آزمایش و مسائل قانونی برای تحویل پیکرها دیده شده است. از خانواده‌ها خواهشمندیم در محل تجمع نکنند چراکه هرچه فضا مناسب‌تر باشد کار سریع‌تر انجام خواهد شد.

17:16| معاون سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه تیم‌های هلال احمر امشب در ارتفاعات اسکان دارند، گفت: در حال حاضر هم تیم‌های هلال احمر و هم تیم‌های محلی به محل حادثه رسیده‌اند و در حال جمع‌آوری اجساد هستند و با توجه به اینکه در ادامه امکان پرواز بالگرد نیست، تیم‌ها در منطقه خود می‌مانند و ما فردا تلاش می‌کنیم که با افزایش تیم‌ها، جنازه‌ها را منتقل کنیم.

17:08| رئیس تیم‌های امداد کوهستان سازمان امداد و نجات هلال‌احمر گفت: تنها قسمت‌هایی از هواپیما از برف بیرون است و مابقی آن در قعر برف فرو رفته و پوشش برف در اطراف لاشه شرایط را سخت کرده اما تلاش می‌کنیم عملیات با موفق انجام شود.

وی افزود: نیروهای در تلاشند پیکرها را از لاشه‌های هواپیما خارج و داخل کاور قرار بدهند. سعی می‌کنیم در صورت مساعد بودن شرایط هوا امروز با بالگرد تعدادی از اجساد را به پایین منتقل کنیم اما شرایط بسیار دشوار و سخت است.

16:48| مدیرکل صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد گفت: 30 جسد از سوی کوهنوردان در منطقه مشاهده شد و فعلاً 15 پیکر قابل شناسایی است.

16:41| غلامعلی صیادی یکی از اولین کوهنوردانی است که به محل سقوط هواپیما رسیده است. او لحظاتی پیش درباره این موضوع اظهار داشت: هواپیما متلاشی شده و به قطعات کوچک و بزرگ تقسیم شده است. بسیاری از اجساد ‌قابل شناسایی نیستند.

این کوهنورد تصریح کرد: به تعداد زیادی از اجساد در نقاطی که برف کمتر بود دسترسی پیدا کردیم، تعدادی از اجساد و بخش‌هایی از اجساد زیر برف هستند. نیاز است تا نیروهای مجرب به این نقطه اعزام شوند تا بتوانند آن‌ها را از زیر برف بیرون بیاورند.

16:37| استاندار اصفهان گفت: عملیات تجسس تا انتقال کامل پیکرها به پایین ارتفاعات و همچنین پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما ادامه خواهد داشت.

16:26| به گفته کوهنوردان مجرب، ارتفاع برف در این زمان از سال در کوه‌های دنا به 3 متر و دمای هوا در قله محل سقوط منفی 20 درجه است. به علت شب تند در محل سقوط هواپیما، بالگردها امکان فرود در همان منطقه را ندارند با این حال هلی‌برن تمام گروه‌های تخصصی انجام شده است.


16:22| رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه اکنون تیم‌های هلال احمر و ارتش در محل حادثه حضور دارند و به اجساد رسیدند، گفت: درحال حاضر آخرین هلیکوپتر اقلام مورد نیاز ازجمله کیف جسد و بسکت را منتقل می‌کند و همه تلاش‌ها این است که قبل از غروب آفتاب بتوان تعدادی از اجساد را منتقل کرد.

16:20| مدیرکل پیش‌ بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از افزایش ابرها در منطقه سقوط هواپیما‌ خبر داد و گفت: یاسوج در شب گذشته یک درجه زیر صفر بود و انتظار می‌رود که در گرم‌ترین حالت خود نیز به 13 درجه بالای صفر برسد، این در حالی است که در منطقه حادثه دمای هوا حدود 10 تا 15 درجه زیر صفر است.

16:16| تیم چهار‌ نفره کوهنوردی از سی‌سخت به محل سقوط هواپیمای "تهران ـ یاسوج" در قله نغل پازن پیر رسیدند.

گفته می‌شود بسیاری از اجساد و لاشه هواپیما زیر برف بوده و همین امر کار انتقال و جست‌وجو را سخت می‌کند. همچنین برخی اجساد قابل شناسایی و برخی دیگر قابل شناسایی نیستند.

16:05| جانشین فرمانده سپاه صاحب‌الزمان(عج) گفت: شرایط جوی و یخ‌زدگی و صعب‌العبور بودن منطقه به گونه‌ای است که ‌‌انتقال پیکر جانباختگان چندین روز به طول می‌انجامد.

15:47| معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: تمام نیروهای حاضر با رعایت ایمنی‌های لازم سعی در رساندن خود به محل حادثه دارند و امیدوارم تا پیش از غروب به نتایج مثبتی در زمینه پیکرها برسیم.

15:47| جانشین نیروی زمینی ارتش گفت: نیروهای ارتش با امکانات کامل کوهنوردی و امدادونجات در نزدیکی لاشه هواپیما و بر روی ارتفاعات هستند و منتظریم از فرآیند تجسس خود به ما اطلاع دهند.

15:42| معاون هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون هیچ جسدی از جانباختگان سقوط هواپیما پیدا نشده و تصویر منتشر شده از اجساد سقوط هواپیمای "تهران ـ یاسوج" مربوط به ریزش بهمن در منطقه اشترانکوه و جان باختن برخی از هموطنانمان است.

15:35| مشاهدات عینی حکایت از صعب‌العبور بودن مسیر رسیدن به محل حادثه در اثر بارش برف و اختلال در انتقال پیکر مسافران به پایین از قله دارد. 

شرایط آب‌وهوایی در حال حاضر خطر ریزش بهمن را به وجود آورده است که در این راستا نیز مسئولان درصدد ایجاد راهکارهایی در این راستا هستند و با نزدیک شدن به تاریکی هوا، شرایط نیز سخت می‌شود.

15:28| هم‌اکنون شاهد ترافیک سنگین در مسیر دنا از سمت شهر سی سخت هستیم به‌گونه‌ای که در صورت عدم مدیریت تا ساعاتی دیگر شاهد انسداد جاده هستیم.

انتظار می‌رود مردم و خانواده‌های داغدیده جانباختگان هواپیمای "تهران-یاسوج" از آمدن به سمت سی سخت خودداری کنند زیرا این محور امکان و ظرفیت این میزان تردد را ندارد و در صورت ادامه این روند تا ساعتی دیگر حتی امکان رد شدن آمبولانس در این جاده وجود ندارد.

15:27| مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی با بیان اینکه عکس‌های جعبه سیاه در اختیار نیروهای تکاور و نیروهای جستجو گذاشته تا هنگامی‌ که پیدا شد سریع به نماینده هواپیمایی کشوری تحویل داده شود، گفت: بعداز پیدا شدن جعبه سیاه و جمع‌آوری مستندات، با حضور این نمایندگان بخش‌هایی از جمع‌بندی سانحه صورت می‌گیرد.

15:03| مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان با بیان اینکه هواپیما به یک نقطه برخورد کرده اما در یک نقطه قرار ندارد و با فاصله چند متری در شعاع چند کیلومتری پخش است که باید بررسی شود، گفت: درحال پیش‌بینی نزدیک‌ترین مکان برای استقرار کمپ موقت که بتوان به بالگرد و نقطه اصابت هواپیما دسترسی داشت، هستیم. 

14:42| معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه موتور و قطعات موردنیاز هواپیمای آسمان 3 ماه پیش در شیراز نصب شد، گفت: سیستم ELT این هواپیما ساخت فرانسه و اعتبار آن تا 2021 میلادی بوده است.

به گفته عابدزاده  ELT هواپیمای سقوط کرده آسمان فعال بوده اما فرکانس آنها را ماهواره‌ها دریافت نکردند.

14:19| جدیدترین تصویر از لاشه هواپیمای ATR72 در قله نول پازن‌پیر دنا منتشر شد.


۱۲:۱۹ ماهرترین خلبان به منطقه اعزام شد/ بررسی راه های اعزام سریع

سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات گفت: ماهرترین خلبانی که امکان پرواز به منطقه داشت به همراه یک تیم اعزام شد تا راه های سریع اعزام به محل بررسی شود.

وی گفت: تیم های مختلف با آمادگی کامل در منطقه هستند. 

سلیمی عنوان کرد: ۱۰۰ نفر تیم برف و یخ در منطقه داریم که  همه  در همین منطقه مترکز شده اند و ۲۱۴ نفر نیز به عنوان تیم پشتیبان در منطقه  حضور  دارند.

وی ادامه داد: چهار فروند بالگرد نیز کاملا آماده است.

۱۱:۵۱  نخستین فیلم از لحظه یافتن لاشه هواپیما

۱۱:۳۵ امدادگران تا یک ساعت دیگر به محل می رسند

سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات گفت: ۱۰۰ نفر از تیم های تخصصی برف و یخ به محل شناسایی شده اند.

وی گفت: این تیم ها امکان شب مانی هم دارند.

وی عنوان کرد: دیروز تا ۳۵۰۰ متری محل، مورد جستجو قرار گرفته بود و با توجه به حضور تیم های تخصصی، امیدوارم کمتر از یک ساعت دیگر تیم هابا بالگرد  به منطقه برسند.

سلیمی ادامه داد: در اولین قدم انتقال اجساد را دنبال خواهیم کرد.


۱۱:۲۸ انتشار تصاویری از اجساد

اولین تصاویر از اجساد روی برف منتشر شد.

۱۱:۲۰ دسترسی زمینی به محل سقوط ممکن نیست/نیروها هلی برد می شوند

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی گفت: دسترسی زمینی به این منطقه بسیار سخت است و نیروها از طریق بالگرد به محل اعزام می شوند.

زارعی تصریح کرد: این نقطه در ارتفاع بالای ۳۶۰۰ متر دنا قرار داشته و بسیار سخت گذر است.

وی افزود: کوهنوردان و تکاورها نیز برای انتقال اجساد به محل اعزام شده اند.


۱۱:۱۷ جست و جوی نیروهای هلال احمر در شعاع محل سقوط

مدیرعامل هلال احمر اصفهان از جست و جوی نیروهای هلال احمر در شعاع محل سقوط هواپیما خبر داد.

محسن مومنی با اشاره به اعزام کارشناسان شرکت هواپیمائی آسمان به محل سقوط، اظهار داشت: با توجه به اینکه لاشه هواپیما پراکنده شده است کارشناسان هم اکنون وظیفه پیدا کردن جعبه سیاه را بر عهده گرفته اند.

وی افزود: شعاع محل پیدا شده در حال حاضر مورد جست و جوی نیروهای هلال احمر قرار گرفته است.


۱۱:۰۸ مشاهدات خلبان بالگردی که هواپیما را مشاهده کرد

خلبان بالگردی که لاشه هواپیما را دید گفت: امروز صبح( سه شنبه) به منطقه اعزام شدیم و با توجه به مسیر پروازی که برای هواپیما اعلام شده بود به جستجو پرداختیم و بعد از یک ساعت و نیم جستجو، در ۳۰ متر پایین تر از نوک قله، قطعات هواپیما دیده شد.


 ۱۰:۵۲  احتمال انتقال تمام اجساد هواپیما تا عصر امروز

سردار فدا، جانشین فرماندهی سپاه صاحب الزمان اصفهان و نیز دیگر مسئولان ستاد مدیریت بحران به منطقه ای که لاشه پیدا شده است، راهی شده اند و هم اکنون نیروهای انتظامی در حال برقراری نظم در منطقه هستند تا از ترددهای غیرضرور در منطقه ممانعت کنند.

اگر همه اجساد در یک نقطه باشند، کار انتقال آنها از ارتفاع به سمت پایین تا عصر امروز پایان می یابد.


۱۰:۳۸ اعزام چهار بالگرد برای انتقال اجساد قربانیان هواپیمای تهران-یاسوج

معاون سازمان امداد و نجات هلال احمر از اعزام چهار بالگرد برای انتقال اجساد هواپیمای تهران - یاسوج خبر داد.


۳۰: ۱۰ هواپیمای یاسوج در ارتفاعات نغول سقوط کرده است

مدیر کل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد گفت: هواپیما در حوزه جغرافیایی کهکیلویه و بویراحمد و ارتفاعات نغول روی داده است.


۱۰:۲۹ اجساد برخی از مسافران در منطقه سقوط دیده می شود

مدیرکل صدا و سیمای یاسوج گفت: طبق اطلاعاتی که در یافت شده است هم اکنون بالگردها در منطقه سقوط هواپیما حضور دارند و لاشه هواپیما و تعدادی از اجساد مسافران در منطقه دیده می شود.


۱۰:۲۴ تصاویر دقیق از نقطه سقوط و شرایط لاشه تصویر برداری شده است

سخنگوی سپاه گفت: صبح امروز دو فروند بالگرد نیروی هوا فضا به مختصات پهباد های شناسایی اعزام و نقطه جغرافیایی دقیق سقوط را پیدا کردند.

در حال حاضر در تلاش برای هلی برد بالگردها به منطقه هستیم.


۱۱: ۱۰ لاشه هواپیمای تهران - یاسوج پیدا شد

بالگردهای نیروی هوافضایی سپاه صبح امروز لاشه هواپیمای آسمان را در ارتفاعات کوه دنا پیدا کردند.


۹:۰۳  تصاویر هوایی از دنا به صورت آنلاین مورد پایش قرار می گیرد

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان با اشاره به اینکه همه تیم های امدادی در منطقه دنا همچنان مستقر هستند، اظهار داشت: شب گذشته عکس های هوایی از سوی نیروهای هوافضا و هواپیمائی کشوری مورد بررسی ویژه قرار گرفت و مختصات جدید در اختیار تیم های جست و جو قرار گرفت.


۴۸: ۸ پرواز اف ۱۴ در کوهستان دنا برای پیدا کردن لاشه هواپیما

صبح امروز هواپیمای اف ۱۴ نیز برای رصد وضعیت هواپیمای سقوط کرده به پرواز در آمده است. با ورود تکاوران ارتش به منطقه پادنا عملیات تجسس با کمک آنها تداوم یافته است و به گفته محمد یاوری، مدیر روابط عمومی ارتش در منطقه اصفهان، فرماندهان ارتش در منطقه حضور دارند و عملیات را به صورت میدانی در دنا مدیریت می کنند.


۸:۴۳ عکسبرداری هوایی توسط هوانیروز درنقاط مختلف دنا آغاز شد

مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: عکسبرداری هوایی از منطقه دنا در نقاط مختلف توسط هوانیروز و سایر نهادها آغاز شد.


۴۰: ۸ امیدها در روز سوم جستجو افزایش پیدا کرد/احتمال مشاهده لاشه تا ظهر

شواهد و قرائن در منطقه پادنا و نحوه عملیات جست و جو نشان می دهد، در روز سوم امید ها برای پیدا کردن لاشه هواپیمای تهران - یاسوج قوت گرفته است.


 ۸:۱۷۳۰ پهباد و ۷ بالگرد آماده اعزام برای جستجوی لاشه هواپیما

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان گفت: با بدست آمدن مختصات جدید امروز ۳۰ پهباد و ۷ بالگرد آماده اعزام است.


۰۷: ۸جستجو در ارتفاعات نیازمند اعزام بالگردهای قدرتمندتر به منطقه است

عضو شورای شهر یاسوج گفت: در راستای جستجوی هوایی برای پیدا کردن لاشه هواپیما باید باید از بالگردهای قدرتمندتری استفاده کرد.


۸:۰۶ استقراریک مرکز مدیریت بحران درشهر سی سخت/جستجواز طریق گردنه بیژن

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد از استقرار یک مرکز مدیریت بحران با حضور نیروهای امدادی، انتظامی و اورژانس در شهر سی سخت خبر داد.


۷:۵۰ شرایط جوی مساعد برای یافتن هواپیما

سازمان اورژانس کشور اعلام کرد : با توجه به کاهش توده های ابر در ارتفاعات و افزایش میزان دید احتمال یافتن لاشه هواپیما قوت گرفته است.


۲۳:۴۰ برودت هوا و شرایط جوی مانع ادامه جستجوی شبانه شده است

سخنگوی سازمان اورژانس کشور با اشاره به پایان جستجوی شبانه اورژانس در ارتفاعات دنا گفت برودت هوا و شرایط جوی مانع ادامه جستجو شده است . بالگردهای سازمان اورژانس کشور امشب در دامنه کوه‌های مورد نظر در حوالی روستای کهنگان مستقر شدند و به محض طلوع خورشید پروازها صورت می گیرد.


۲۰:۵۰ تیم اورژانس با یک راه بلد عازم«شهید» شد/حضور پررنگ تر ارتش و سپاه

به دنبال تداوم عملیات جست و جوی لاشه هواپیما از ساعتی قبل تیم اورژانس به همراه یک راه بلد با خودروی آفرود به منطقه صعب العبور روستای شهید اعزام شد.


۲۰:۱۳ جلسه استاندار اصفهان با فرمانده هوانیروز ارتش

استاندار اصفهان امروز برای هماهنگی بیشتر به منظور اعزام بالگرد به منطقه حادثه، با فرمانده هوانیروز ارتش جلسه داشت.


۲۰:۱۲ سردار رمضان شریف: پهپادهای سپاه در منطقه سقوط هواپیما هستند

سخنگوی سپاه با اشاره به فعال بودن پهپاد سپاه در منطقه سقوط هواپیمای ATR گفت: شرایط نامساعد جوی کشف محل دقیق سقوط هواپیما را برای پهپادها دشوار کرده است.


۲۰:۰۰ تکاوران تیپ ۶۵ نوهد به منطقه سقوط هواپیما اعزام شدند

بنا به درخواست ستاد بحران و دستور فرمانده نزاجا قرارگاه جستجو و تفحص در گروه ۲۲شهرضا با حضور امیر سرتیپ نعمتی جانشین نزاجا تشکیل شد. تکاوران تیپ ۶۵ نوهد جهت صعود به ارتفاعات به منطقه سقوط هواپیما اعزام شدند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار